5 اسفند 1398 توسط admin 0 دیدگاه

لیزر آکوپانکچر

امروزه طب سوزنی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل بیماری های مرتبط با درد ، بیماری های زنان و زایمان ، بیماری های روان پزشکی ، بیماری های گوارشی و بیماری های تنفسی بوده و از آنجایی که بعضی از بیماران دچار ترس از سوزن می باشند و نیز کودکان که ممکن است تحمل سوزن را نداشته باشند، پژوهشگران روش های نوینی مثل لیزرآکوپانکچر را ابداع نموده اند که این روش جایگزین درمان با سوزن بوده وعلاوه بر این که روشی غیر دردناک می باشد مزایای زیاد دیگری نیز دارد.
لیزر آکوپانکچر چیست؟
اصولا پزشکان در درمان بیماران به روش طب سوزنی به منظور تحریک نقاط طب سوزنی از روش ها و ابزارهای نختلفی مانند سوزن، طب فشاری، موکسا و لیزر آکوپانکچر استفاده می کنند.
لیزر آکوپانکچر از روش های نوینی است که پزشکان در درمان به جای سوزن از آن استفاده می کنند و دارای مزایای بیشتری از سوزن می باشد.
در این روش به دنبال تابش فوتون های لیزر به نقاط طب سوزنی و تحریک نقاط فوق تاثیرات درمانی و کم شدن درد بیماران ایجاد می شود.
تابش لیزر بر روی نقاط طب سوزنی و بصورت موضعی اثرات مختلفی دارد که مهم ترین آن ها شامل افزایش خون رسانی ، کاهش التهاب ، افزایش جریان مایعات لنفاوی و از بین بردن ادم ، کاهش درد و کمک به تسریع در التیام زخم ها و آسیب های موضعی می باشد.
در این روش معمولا از لیزر کم توان با فرکانس های مختلف استفاده می شود که پزشک معالج بر اساس نوع بیماری و محل بیماری در بدن از فرکانس های مختلف لیزر استفاده می نماید و طول مدت تابش لیزر بر اساس محل های مختلف بدن و ماهیت بیماری بین چند ثانیه تا چند دقیقه می باشد.
روش لیزر آکوپانکچر زمانی بیشترین نتایج موفقیت آمیز را دارد که پزشک معالج نسبت به دستگاه های لیزر آگاهی لازم را داشته باشد وبداند که هرنقطه طب سوزنی ازبدن با چه فرکانس و طول موج و توانی بیشترین تاثیر را می گذارد . تعداد جلسات درمان معمولا تفاوت خاصی با تعداد جلسات درمان به وسیله طب سوزنی نداشته و بر اساس نوع بیماری می تواند از 4 الی 12 جلسه و گاهی بیشتر متفاوت باشد.
معمولا در روش لیزر آکوپانکچر هم مانند طب سوزنی بیمار لازم است هفته ای 2 الی 3 جلسه مراجعه نماید.
مزایای استفاده از لیزر آکوپانکچر
این روش بر خلاف روش طب سوزنی بدون درد و آسیب بدنی بوده و عوارض نادر دیگر طب سوزنی از قبیل عفونت و بیماری های واگیر را ندارد.
روش لیزر آکوپانکچر برای افراد سالمند و کودکانی که از سوزن می ترسند عمومیت بیشتری داشته و بسیار مناسب تر می باشد.